12 wskazówek dla przyszłych mam jak sobie pomóc, gdy dokuczają obrzęki stóp w ciąży

Problem obrzęków stóp w ciąży dotyka wiele kobiet. Podpowiadamy, co robić, aby zniwelować występowanie opuchniętych stóp i nóg w ciąży oraz jak poprawić komfort chodzenia.

Obrzęki są jedną z najczęstszych dolegliwości kobiet w ciąży, szczególnie w ostatnich miesiącach. Powstawanie opuchlizny stóp i nóg wiąże się z chwilowym zaburzeniem równowagi hormonalnej w organizmie i przede wszystkim z obciążeniem – noszeniem płodu, zwiększeniem masy ciała i uciskiem powiększonej macicy na naczynia krwionośne. Organizm przygotowuje się również do porodu i gromadzi nadmiar wody, aby uniknąć odwodnienia
w razie komplikacji.

Najczęściej obrzęki występują w okolicy stawu skokowego stopy. Czasami mogą sprawiać ból i ograniczać ruch.

Jak zapobiegać powstawaniu obrzęków w ciąży?

  1. Podczas siedzenia nie zakładaj nogi na nogę. Staraj się często zmieniać pozycję oraz robić przerwy: wstań, pospaceruj, rozruszaj się.
  2. Noś skarpetki z naturalnych materiałów, ale nie z mocnymi ściągaczami.
  3. Noś przewiewne i wygodne obuwie, czyli z naturalnych materiałów, z szerokim noskiem, na elastycznej podeszwie amortyzującej wstrząsy podczas chodzenia.
  4. Jak najwięcej odpoczywaj leżąc z nogami ułożonymi ponad poziom serca. Będą uaktywniały pompę mięśniową, zapewniając tym samym lepszy odpływ krwi żylnej
    z kończyn dolnych.
  5. Dużo pij wody niegazowanej. Organizm łatwiej pozbywa się szkodliwych substancji przemiany materii, co umożliwia również sprawniejsze działanie żył.
  6. Unikaj soli, która powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. W efekcie naczynia krwionośne stają się zbyt „pełne” prowadząc do wzrostu ciśnienia krwi i obrzęków.
  7. Nie stosuj gorących kąpieli.
  8. Zażywaj kąpiele stóp w chłodnej wodzie – działają kojąco.
  9. Nie przebywaj zbyt długo na słońcu.
  10. Aplikuj kosmetyki pielęgnujące zmęczone stopy i usprawniające krążenie, np.
    z wyciągiem z kasztanowca, mentolu.
  11. Stosuj masaże usprawniające przepływ krwi i limfy, np. drenaż limfatyczny. Musisz pamiętać o prawidłowym kierunku ruchu: masaż powinien być wykonywany do serca, tzn. od stóp w górę. Ruchy powinny być spokojne, wykonywane bardzo wolno, płynnie i delikatnie.
  12. Pomyśl o kinesiotapingu. Jest to metoda oklejania plastrami dynamicznymi, których działanie polega na zniwelowania bólu, usunięciu obrzęków i zastojów limfatycznych, zmniejszaniu napięcia mięśniowego oraz zwiększeniu zakresu ruchów w stawach.

Chcesz skonsultować swój problem, przyjdź na wizytę do FootMedica!.